piątek, 9 lutego 2018

Topowe piątki: # 02 Lady Pank

Witajcie,
drugi wpis w ramach topowych piątków przed nami i po raz drugi przyjdzie nam posłuchać piosenek wykonywanych przez zespół o inicjałach LP. Po Linkin Park, przyszła bowiem kolej na Lady Pank - grupę będącą dla wielu słuchaczy prawdziwą legendą. I choć ja, jako człowiek urodzony już w całkowicie wolnej Polsce traktuje twórczość Borysewicza i spółki jako klasykę polskiej muzyki, wiem że osoby, którym było dane nieco wcześniej pojawić się na świecie mogą mieć wiele osobistych wspomnień związanych z dyskografią Lady Pank.Oczywiście mój wiek nie przeszkadza w uznaniu wielu utworów jednej z rodzimych gwiazd rocka za ciekawe i ponadczasowe. Mało tego, ostatni koncert, na jakim zdarzyło mi się być, był właśnie występem powstałego w 1981 muzycznego giganta.

Czas zatem zaprezentować moje Top 5 w roli głównej z Lady Pank.

5. Słońcem opętani
Na piątym miejscu znalazła się piosenka, która do tego stopnia różni się od tradycyjnego brzmienia Lady Pank, że niegdyś myślałem, iż jest to kompozycja jakiegoś innego zespołu. Przyjemnie jest wrócić do kawałka Słońcem opętani zwłaszcza teraz, kiedy dzień jest dość krótki i właśnie tego słońca troszkę nam brak. Ach, byle do lata. :)



4. Zabić strach
Mniej znany utwór Borysewicza i spółki, który spodobał mi się dopiero po wysłuchaniu wersji z symfonicznego albumu grupy. Podstawowa wersja też jest bardzo dobra, niestety dawniej nie miałem okazji jej usłyszeć. Tematyka tekstu bardzo smutna, ale doskonale wpasowująca się w muzykę.



3. Tacy sami
Klawiszowa wstawka m. in. na początku tej piosenki powoduje, że Tacy sami mają w sobie nutkę brzmienia Kombi. Świetnie w tym przeboju Lady Pank rozłożone zostały gitary, których obecność akcentowana jest w interesujacy sposób. Akurat na dźwięki gitar w przypadku LP nigdy nie powinniśmy narzekać, bo są zawsze na wysokim poziomie.




2. Kryzysowa narzeczona
Kryzysowa narzeczona to z pewnością najpopularniejsza kompozycja z piątki zawartej w tym zestawieniu. Myślę, że większość Polaków zna tę piosenkę, której refren automatycznie znajduje się w naszej głowie, gdy tylko mamy z nią styczność. Dodatkowo bardzo podoba mi się solówka zawarta w tym kawałku.



1. Fabryka małp
W Fabryce małp do gustu przypadł mi klimat muzyki i tekstu, bezbłędnie udzielający się słuchaczowi. Zachwyca szczególnie perkusja, choć każdy instrument ma swój wielki wkład w końcowe brzmienie. Nie można oczywiście pominąć również roli słów Andrzeja Mogielnickiego, perfekcyjnie oddających zezwierzęcenie relacji między ludźmi. Nic dziwnego, że utwór dotarł swego czasu na szczyt listy przebojów "Trójki". U mnie też wspiął się na najwyższy stopień podium.



Po raz drugi Top 5 okazało się strasznie ciasne. Zabrakło w nim miejsca dla Zawsze tam, gdzie Ty, Mniej niż zero, Małej Wojny czy Stacji Warszawa. No cóż... to pokazuje tylko, jak ważnym zespołem dla polskiej muzyki była i jest grupa Lady Pank.


 Jeśli macie czas, koniecznie odwiedźcie Dźwięków Wnęki na Facebooku. Znajdziecie tam jeszcze więcej interesującej muzyki. :)

Poprzedni wpis na blogu: Recenzja: Rae Morris "Someone Out There"

Poprzedni wpis z cyklu Topowe piątki: # 01: Linkin Park


DŹWIĘKI WNĘKI - STRONA GŁÓWNA

Brak komentarzy: